Nu de relatieve rust van een overigens fraaie zomer achter ons is en het najaar zich met gepaste kou en neerslag aandient, is ook het nieuwe politieke seizoen van start gegaan. De actualiteit maakt eens te meer duidelijk dat ook in overdrachtelijke zin stormachtige tijden zijn aangebroken voor Europa, Nederland en Hilversum. Met de oncontroleerbare ellende in het Midden-Oosten en de daaruit voortvloeiende vluchtelingenstroom, zijn de grote problemen die de wereld teisteren ineens heel dichtbij, waardoor we ons helaas niet langer de luxe kunnen veroorloven ons druk te maken over incidenten met rappers die de prepubertijd net achter zich hebben gelaten.

De herfst is traditioneel ook de tijd waarin de raad de financiële piketpalen slaat voor het komende jaar. Op dit gebiedt wacht Hilversum ook een aantal immense uitdagingen, waar ik graag nader op wil inzoomen. In de eerste plaats is voor de vakantie al gebleken dat de financiële situatie rondom het sociaal domein uiterst wankel is. Gapende tekorten dreigen en oplossingen zijn nog niet in zicht. Het is voor de VVD van groot belang dat de overdacht van zorgtaken van het rijk naar Hilversum goed en zorgvuldig verloopt, maar wel binnen de daarvoor gestelde budgetten. Hoewel helaas de omvang van deze budgetten nog steeds volatiel is, wat zonder meer onzekerheid met zich meebrengt, is de VVD fractie van mening dat het geld niet uit andere delen van de begroting kan komen.

Naast de financiële worsteling binnen het sociaal domein, heeft het college sowieso nog een zeer forse bezuinigingsopgave die ingevuld moet worden; 5 miljoen euro om precies te zijn. Na al jaren van bezuinigen achter de rug te hebben, is het vinden van nieuwe financiële ruimte een erg lastige opgave. Het laaghangende fruit is al lang en breed geplukt, het gaat nu om fundamentele keuzes. Het eindelijk fundamenteel anders inrichten van het welzijnswerk, iets waar de VVD al jaren op hamert, is hier een goed voorbeeld van. Er is echter nog veel meer nodig. Nieuwe fundamentele keuzes zullen gemaakt moeten worden om de begroting op orde te houden.

Afgezien van deze grote financiële uitdagingen, heeft het college daarnaast een stevig aantal ambities, die de VVD fractie overigens van harte onderschrijft. Denk hierbij aan het opknappen van het centrum en het Langgewenst en het versterken van het economisch klimaat. Aan deze ambities hangt evenwel een fors prijskaartje. Zo gaat het opknappen van het centrum vele miljoenen euro’s kosten, maar wordt tegelijkertijd ook meer geld uitgetrokken voor cultuur, duurzaamheid en extra sociale woningen.

Tekorten in het sociaal domein, en nieuwe bezuinigingsronde, torenhoge ambities, een optelsom die duidelijk maakt dat de financiële opgave waar Hilversum voor staat niet minder dan reusachtig is. Vooruitlopend op de begroting wil de VVD alvast duidelijk maken waar de fractie staat. De VVD is zonder meer blij met de ambities en daadkracht van dit college. Voor de VVD is het echter wezenlijk dat de invulling van deze ambities alleen kan plaatsvinden binnen een financieel gezond kader. Hoewel het collegeakkoord zonneklaar is over deze financiële gezondheid, lieten enkele collegeleden afgelopen zomer enkele alarmerende geluiden horen. Tekorten dekken uit de algemene reserve, meer schulden en zelfs OZB-verhoging werden genoemd! De financieel woordvoerder van de fractie trok meermaals wit weg bij het horen van deze suggesties. Even voor de duidelijkheid: financieel gezond beleid volgens de VVD fractie betekent een sluitende (meerjaren-)begroting, geen lastenverhogingen en een minimaal stabiele schuldpositie.

Al met al is het dus cruciaal dat het college prioriteiten gaat stellen. Ambities en het uitvoeren ervan zijn uitstekend, maar dat betekent ook dat in tijden van financiële krapte, die er helaas nog steeds zijn, soms rigoureuze keuze bínnen de begroting gemaakt moeten worden. Lukt dat niet, dan resteert helaas slechts soberheid, pas op de plaats en het bijstellen van ambities. Hilversum is eindelijk weer financieel gezond. De VVD wil dat graag zo houden!

Arno Scheepers