Al geruime tijd houdt de grote hoeveelheid verkeer op de Diependaalselaan de gemoederen in Hilversum flink bezig. De genomen maatregelen van het IBP ten spijt, blijft sprake van een enorme hoeveelheid verkeer die verwerkt moet worden, waarbij zeker tijdens de spits nauwelijks sprake is van doorstroming. Daarnaast is inmiddels ook wel duidelijk geworden dat het convenant over het vrachtverkeer in de praktijk nauwelijks tot resultaten leidt. Het is evident dat met soms bijna 24.000 vervoersbewegingen per dag, een zeer hoge concentratie tijdens de spits en veel vrachtverkeer ’s nachts, sprake is van serieus leefbaarheidsissue. Het comité Diependaalsbelang heeft dit terecht op de politieke agenda gezet.

Omdat de wettelijke normen op het gebied van fijnstof niet verbroken worden (voor uitstoot van roet bestaat (nog) geen wettelijke norm), lijkt het lastig op wettelijke basis maatregelen af te dwingen om de leefbaarheid te vergroten. De huidige wethouder verkeer Floris Voorink doet niettemin binnen de bestaande mogelijkheden zijn uiterste best de verkeersproblemen op de Diependaalselaan zo veel mogelijk te beperken. Het aanpakken van knelpunten bij de Bosdrift en het plaatsen van twee flitspalen zijn daar voorbeelden van.

De VVD fractie waardeert deze maatregelen zonder meer. Het is echter duidelijk dat het probleem van de grote hoeveelheid verkeer en de beperkte doorstroom structureler van aard is. Alvorens meteen in allerlei oplossingen te duiken, lijkt het de VVD fractie verstandig eerst de feiten op tafel te krijgen. Daarom pleit de liberale fractie ervoor gedegen onderzoek te doen naar het aantal vervoersbewegingen op de Diependaalselaan. Aspecten als de hoeveelheid voertuigen, het type voertuig en de spreiding moeten hierbij centraal staan. Daarnaast is het eveneens van belang na te gaan in hoeverre sprake is van bestemmingsverkeer, waarbij dit begrip duidelijk moet worden afgebakend. Binnen de regio zal overigens breder onderzoek naar verkeersstromen gedaan om zogenaamde MIRT subsidie (een meerjaren infrastructuurprogramma van het Rijk) te verkrijgen. Het is nuttig deze onderzoeksresultaten bij deze discussie te betrekken.

Om deze woorden kracht bij te zetten, heeft de VVD fractie in de raadsvergadering van woensdag 14 oktober een motie ingediend waarin het college opgedragen wordt een verkeersonderzoek uit te voeren naar de situatie rondom de Diependaalselaan. De motie werd door de voltallige raad gesteund. Gelukkig maar, want meten is weten. En pas als de feiten bekend zijn kan een zinnige discussie gevoerd gaan worden over oplossingen.

Arno Scheepers