Eind januari heeft de gemeenteraad positief besloten over de nieuwe duurzaamheidsplannen van het college. Zoals de VVD fractie al eerder heeft uitgesproken, zijn wij zeer tevreden over deze plannen. De plannen getuigen van ambitie, focus en haalbaarheid. Inhoudelijk had de liberale fractie hier dan ook niets dan lof over. De VVD was evenwel zeer kritisch over de financiering van de plannen, die ruim 9 ton gaan kosten. In het oorspronkelijke plan van wethouder Nicolien van Vroonhoven werd namelijk voorgesteld de plannen te betalen uit het rekeningresultaat 2015 en het begrotingsresultaat 2016. Met andere woorden: er was geen dekking voor de plannen, er werd simpelweg voorgesteld deze te betalen uit de grote pot.

In de commissievergadering heeft de VVD, en diverse andere partijen, scherp aangegeven deze financiering niet in orde te vinden. Niet voor niets hebben we in Hilversum het beleid uitgaven netjes binnen de begroting te dekken, anders raakt de buffer voor tegenvallers op (en die zullen binnen het sociaal domein nog zeker te verwachten zijn) en kunnen snel grote tekorten ontstaan. Wethouder Van Vroonhoven ging echter serieus met de opmerkingen uit de raad aan de slag en legde de raad een aangepast voorstel voor met, op ruim een ton na, alternatieve dekking. Prima dus, op één addertje onder het gras na. Een bedrag van een half miljoen euro van de door de wethouder gevonden dekking was namelijk afkomstig van geld dat de afgelopen jaren niet aan het Hilversumse monumentenbeleid is uitgegeven.

Hilversum is een stad met meer dan 1.000 (!) monumenten, beschermde stadsgezichten en diverse rijksmonumenten. Niettemin is afgelopen jaren een aanzienlijk deel van het bedrag bestemd voor het behoud van deze monumenten niet uitgegeven. Nu heeft de VVD de afgelopen jaren het college al vaker gevraagd naar de plannen omtrent het onderhoud van monumenten, aangezien het daarvoor bestemde geld nooit werd opgemaakt, maar werd opgepot. Nu is het goed gebruik deze ‘toe te voegen aan de algemene reserve als er geen gebruik van gemaakt wordt, maar toevallig is de raad enkele weken geleden juist gewezen op de enorme opgave waar Hilversum voor staat als het om monumentenbeleid en advisering bij restauraties gaat. Juist nu we het aantal beschermde panden (met name in het centrum) flink willen uitbreiden en we lang leegstaande monumenten willen herbestemmen en transformeren, is capaciteit nodig om dit in goede banen te leiden, maar het aantal personeelsleden bij de gemeente dat zich met monumentenbezig houdt is teruggelopen tot één.. Terecht hebben diverse Hilversumse belangenverenigingen, zoals Hilversum, Pas Op!, Bond Heemschut en Albertus Perk, hier de alarmbel over geluid.

De VVD vindt het zeer ongewenst om geld dat voor monumenten is bedoeld -zeker nu het heel hard nodig is- aan andere zaken uit te geven. Daarom hebben de liberalen in de gemeenteraad door middel van een amendement dit geld alsnog voor monumentenbeleid, onderhoud en handhaving weten te behouden en het college opgeroepen het tekort voor duurzaamheid door extra bezuinigingen alsnog te dekken. Tot blijdschap van de VVD fractie werd het amendement bijna unaniem aangenomen. Want duurzaamheid is bijzonder belangrijk, maar juist monumenten zijn ook heel duurzaam!

Arno Scheepers