Uit eigen onderzoek blijkt dat het merendeel van de inwoners tussen 55 en 85 zelf de regie wil voeren als het gaat om zorg, welzijn en wonen. Deze vrijheid sluit aan bij onze liberale overtuiging. Dit betekent ook dat de gemeente aanbieders vrijheid moet geven om in te kunnen spelen op deze vraag.

Op het gebied van sport (welzijn) ziet de VVD Hilversum kansen. Het is van belang dat ouderen blijven bewegen om osteoporose/botontkalking tegen te gaan. Ook zijn er inzichten dat het proces van alzheimer wordt vertraagd door in beweging te blijven. Naast bovengenoemde aspecten, kan sporten gezien worden als een sociale activiteit. De meeste senioren sporten bij voorkeur overdag met leeftijdsgenoten.

Dit laatste geeft in de visie van de VVD de sportverenigingen mogelijkheden om extra activiteiten te ontwikkelen. In een tijd waarin ook een aantal Hilversumse sportclubs het financieel moeilijker hebben. Dit door dalende ledenaantallen en verminderde sponsorinkomsten. Hier liggen kansen voor de sportverenigingen.

Bij de betaald voetbalclubs is inmiddels een initiatief gestart met de Oldstars. Het gaat hier om voetbal voor ouderen in looptempo, waardoor het risico op blessures wordt verminderd. Deze initiatieven sluiten aan bij de visie van de VVD dat in Hilversum overdag meer gebruik gemaakt kan worden van de aanwezige sportfaciliteiten. De clubs kunnen hierdoor extra inkomsten genereren en de sportvelden worden een ontmoetingsplek voor jong en oud. Naast het gebruik van de bestaande sportfaciliteiten wil de VVD ook onderzoeken of in de buurt met fitnesscholen kan worden samengewerkt. Dit alles om onze bestaande faciliteiten optimaal te gebruiken. De VVD roept sportverenigingen dan ook op aanbod te creëren dat aansluit bij de vraag van de ouderen.