In het Centrumplan is, net als in de VVD Centrumvisie, het voornemen opgenomen om in de Emmastraat het tweerichtingsverkeer weer terug te brengen. Een grote wens van de VVD die ik in 2007 al in een motie verwoordde.

Bij een aantrekkelijk centrum met een regiofunctie horen een goede bereikbaarheid, een heldere oriëntatie en een mooie en gastvrije entree. Ons centrum heeft een winkelbestand dat veel te groot is voor alleen de lokale bevolking en is dus grotendeels afhankelijk van de bezoekers van buiten Hilversum. En die komen voornamelijk met de auto.

Tot op heden worden bezoekers die vanuit het zuiden naar het centrum willen, vanaf de Emmastraat letterlijk Achterom gestuurd. Als je naar de parkeergarage Hilvertshof wilt, is het veel logischer om recht op het centrum af te rijden en door de ‘voordeur’, de Emmastraat, naar binnen te komen. De Emmastraat is zowel ruimtelijk als verkeerskundig van ouds de zuidelijke toegang tot Hilversum. Je rijdt tussen de twee prachtige rijksmonumenten door (Grand hotel Gooiland en de St Vituskerk) naar de rotonde van de binnenring en meteen door naar de Groest. En ook prettig: langs dezelfde herkenbare weg het centrum ook weer uit.

Er is nog een heel belangrijke reden. Door de bezoekers voor het centrum rechtstreeks via de Emmastraat de Groest in te laten rijden wordt de kruising bij de Prinses Beatrixtunnel ontlast. Dat is van belang om de Schapenkamp tweerichtingsverkeer te kunnen maken. Daarmee kan dan eindelijk een einde komen aan het gedwongen rondje centrum, dat iedereen nu moet rijden die vanuit het zuiden of oosten komt en bijvoorbeeld iemand bij het station wil afzetten of naar de P-garage Markt wil!
In combinatie met de geplande verbetering van de Gooilandrotonde zal dit ook de vele files op de westelijke binnenring oplossen.

Afgelopen week lag het voorstel van VVD Wethouder Voorink ter bespreking voor in de Commissie Verkeer.
Vele ondernemers in het centrum en vertegenwoordigers van winkeliersverenigingen hebben als insprekers in de Commissie nadrukkelijk duidelijk gemaakt dat de Emmastraat tweerichtingsverkeer moet worden.
De aanwonenden zijn begrijpelijk bezorgd over de verkeerstoename. Samen met de winkeliers van de Emmastraat kwamen ze de Commissie overtuigen om vooral niet akkoord te gaan.

De Emmastraat wordt door tweerichtingsverkeer inderdaad drukker met autoverkeer, maar veel minder druk dan de Soestdijkerstraatweg, omdat het Achterom zijn verkeersfunctie richting station behoudt en het verkeer zich dus zal splitsen. De VVD gelooft niet dat tweerichtingsverkeer ook ongunstiger is voor de ondernemers in de Emmastraat. De vertegenwoordiger van Grand Hotel Gooiland zei het treffend: “Nu zitten we aan het afvoergootje; men komt pas langs ons pand als men op de terugweg het centrum uit wil richting huis.”

Het plan van het college behelst een waardige stadsentree uitkomend op een groen Gooilandplein, het open houden van het Achterom en extra parkeermogelijkheid in de directe omgeving. Het totaal aantal parkeerplaatsen (waarvan zelfs in piektijden slechts 40% bezet is) neemt hierdoor amper af. Ook de vrij liggende fietspaden en de huidige laad- en losplaats zullen weer in de nieuwe situatie ingepast worden.

Wethouder Floris Voorink heeft aangeboden om de verdere behandeling nog even uit te stellen om de raadsleden en belanghebbenden de gelegenheid te geven om ook uitgebreid van de onderliggende verkeersstudies (waarin ook het alternatief van de Emmastraatbewoners en -winkeliers voor omkering van de rijrichting is meegenomen) kennis te nemen alvorens te beslissen. Een goede stap om maximaal draagvlak te creëren, zeker nu breed in de raad de overtuiging leeft dat er echt iets zal moeten gebeuren om de bereikbaarheid van het centrum van Hilversum te verbeteren.

Joost van Gilse
Raadslid VVD Hilversum