Op 31 oktober is op de Gooise Atletiek Club de intentieverklaring Lokaal Sportakkoord ondertekend. VVD wethouder Floris Voorink had enkele maanden geleden een zogenaamde sportformateur aangesteld om tot deze mijlpaal te komen. De rol van sportformateur is door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gecreëerd om gemeenten te helpen een lokale doorvertaling van het Nationale Sportakkoord te maken.

Een brede groep Hilversumse organisaties heeft de handtekening onder het motto van het lokale sportakkoord gezet: “een vitale samenleving door een leven lang gezond en met plezier sporten in de groene omgeving van Hilversum”. Het gaat dan om welzijnsinstellingen, sportverenigingen, zorginstellingen, het onderwijs en andere partijen zoals Nike en het GNR. VVD Raadslid Tobias Westerneng was één van de gemeenteraadsleden die mee tekende.

De Hilversumse VVD vindt sport & bewegen belangrijk, omdat het een krachtig middel is om tot een vitalere samenleving te komen. Op dit moment haalt ongeveer 50% van de Hilversummers de beweegnorm. Het lokale sportakkoord gaat bijdragen om meer mensen te laten sporten en bewegen, doordat de gebundelde krachten allerlei mooie initiatieven gaan opleveren.

Deze intentieverklaring is ingediend bij het ministerie en ook al gehonoreerd. Daarmee is budget vrijgekomen voor de volgende fase: het invullen van de vijf thema’s: 1) inclusief sporten en bewegen, 2) duurzame sportinfrastructuur, 3) vitale sport- en bewegen aanbieders, 4) positieve sportcultuur, 5) jong & vaardig in bewegen.

Tobias Westerneng
VVD Gemeenteraadslid