De Gooi- en Eemlander schrijft dat Hilversum geen 10.000 woningen nodig heeft voor haar ‘natuurlijke groei’ en dat we ‘voor Amsterdam’ gaan bouwen. Graag wil ik hierop reageren en betogen waarom we ons niet moeten laten verstikken in spruitjeslucht en in een soort gefantaseerd wij-zij sentiment moeten laten trekken.

Als je enkel kijkt naar hoe de huidige bevolking zich zou ontwikkelen klopt het dat er nooit 10.000 woningen bij hoeven te komen. Maar dat is helaas precies *níet* het vraagstuk dat wij op hebben te lossen…

Als wij willen dat Hilversum in 2040 (en verder) net zo fijn is om te wonen als nu (omringd door groen, goeie scholen en kinderopvang, leuke winkels, gezellige horeca en plekken om uit te gaan, uitstekende OV-verbindingen, bedrijvigheid), dan moeten we investeren in groei en vooruitgang.

Groei die mogelijk groter is dan onze ‘natuurlijke groei’.

Omdat het mogelijk is dat als we op deze weg doorgaan, Hilversum achteruit kachelt. Dat onze samenleving teveel vergrijst, de zorgkosten de pan uit rijzen, er geen vrijwilligers meer voor onze sportclubs te vinden zijn, bedrijven vertrekken en winkels het hoofd niet boven water kunnen houden. Om maar wat te noemen.

En daarom kijken we als VVD naar de vraag of en hoe we op de beste manier een groter aantal woningen kunnen realiseren dan we tot nu toe al gepland hadden. Vanuit de Hilversumse behoefte, de Hilversumse kwaliteit en de Hilversumse kracht.

Dáár gaat wat ons betreft het gesprek over.

En waar het gesprek ook over gaat is wat voor soort woningen dat dan zouden moeten zijn, voor welke groepen. Voor jongeren of voor ouderen, voor gezinnen of alleenstaanden, voor starters of doorstromers. Het gaat over hoe we Hilversum levendig en welvarend houden.

Laten we elkaar alsjeblieft niet verstikken met spruitjeslucht uit een borrelende onderbuik en ons in een soort gefantaseerd wij-zij sentiment laten trekken. Het maakt geen biet uit waar de eventuele nieuwe aanwas vandaan komt.

De hele premisse dat we ’teveel woningen bouwen’, omdat het er meer zijn dan er qua autonome groei nodig is, is niet juist!

Hilversumse groei, voor Hilversum én de regio Gooi- en Vechtstreek, dat is waar het over gaat.

Haitske van de Linde
Raadslid VVD Hilversum