In december vorig jaar werd in de Chinese miljoenenstad Wuhan bij verschillende mensen een, zoals dat werd omschreven, ‘longontsteking van onbekende oorsprong’ waargenomen. Een maand later werd het virus  SARS-CoV-2 (een nieuw corona virus en veroorzaker van de ziekte Covid-19) voor het eerst geïdentificeerd. De oorsprong was vermoedelijk de Huanan Zeevruchtenmarkt in Wuhan, waar het met de duizenden stalletjes zo gezellig shoppen was: van Honingdas tot Mongoolse gazelle. En waar je zo lekker kon lunchen, zeker als je trek had in geroosterd vlees van wolven-welpjes of slangensoep.

 

En toen was er Corona

Binnen no-time overspoelde de ziekte de wereld. Tussen de gebeurtenissen op de markt in Wuhan en de gevolgen voor de markt in Hilversum (“Ongewoon gezellig”) lagen pak weg een kleine drie maanden. Ook Marco Pul van de gegrilde kipspecialiteiten, plantenverkoper Jan Westeneng, eierspecialist Gerke van Essen van Het Eigenwijze Ei en Ingrid & Lindy met hun cadeauartikelen uit Midden- en Zuid Amerika (om er maar een paar te noemen) werden plotseling geconfronteerd met de desastreuze gevolgen van de uitbraak.

De anderhalve-meter-samenleving deed zijn intrede. Er moesten verschillende maatregelen worden genomen om de overdracht van het virus tussen het winkelende publiek zo beperkt mogelijk te houden: de gangpaden op de markt werden breder gemaakt, er werd éénrichtingsverkeer voor de bezoekers ingesteld en er werden desinfectiespray zuilen geïnstalleerd.

Mocht de markt nog open blijven, de horeca, sport- en fitnessclubs en onder meer sauna’s kregen op zondag 15 maart te horen dat ze de tent voorlopig helemaal konden sluiten. Daarna volgenden vele winkels, al dan niet gedwongen. De winkelstraten waren plots uitgestorven. Kerkstraat, Groest en Gijsbrecht lagen er verloren bij. De parkeerterreinen bij winkelcentra als Kerkelanden en Seinhorst lagen er  vrijwel verlaten bij. Het winkelend publiek bleef voor een groot deel veiligheidshalve thuis. Er werden omzetdalingen van 50 tot 70 procent gemeld.

 

#ikshoplokaal

De Belgen weten het vaak zo mooi te zeggen. Ook in dit geval. Bij onze zuiderburen ontstond de campagne “Ik koop lokaal bij een winkelier van hier”. Ingegeven door het feit dat “lokale handelaars altijd klaar staan voor hun klanten en zuurstof geven aan de handelskern.” En in ons land werd de campagne #ikkooplokaal gelanceerd, met Hilversumse varianten als ‘Wees loyaal, koop lokaal’ en ‘Koop sociaal een pakketje lokaal’. Om de ondernemers in de mediastad een hart onder de riem te steken en een poging om de inwoners bewust te maken van het feit dat het midden- en kleinbedrijf écht in de problemen was gekomen.

VVD-raadslid Haitske van de Linde lanceerde eind mei twee acties: #Ikshoplokaal en #goedvoorbeeld. Voor de eerste campagne vroeg ze ontwerper Jan Johannes Ridderbos een beeld te creëren met de ‘skyline’ van Hilversum. Uiteindelijk haalden het oude raadhuis, de televisietoren, het raadhuis van Dudok, de Vitus en Beeld en Geluid het uiteindelijke resultaat. Een spontane inzamelingsactie onder de liberale leden leverde genoeg geld op om een paar honderd tassen met opdruk te bestellen (natuurlijk bij een Hilversums bedrijf: Innopress).

#ikshoplokaal-tas

De tas wordt as we speak gedrukt en is hopelijk volgende week verkrijgbaar. De donateurs die de tas mogelijk hebben gemaakt krijgen er uiteraard 1 voor henzelf en 1 om weg te geven. Wil je ook zo’n tas, dan kan dat natuurlijk! De bedrukte tas wordt verkrijgbaar via Haitske van de Linde voor € 5,00 per stuk. Hiermee help je de ‘campagnekas’ te vullen. Mail voor meer info naar: haitskevandelinde@vvdhilversum.nl

Er wordt ook gewerkt aan een ‘borreltas’, gevuld met heerlijke producten van lokale winkeliers. Zo’n tas krijgt een prijs die afhankelijk is van de inhoud, want we willen uiteraard de winkeliers een eerlijke prijs betalen. Zodra daar meer over bekend is zullen we dat laten weten.

 

Goede voorbeelden verdienen het om gezien te worden

De #goedvoorbeeld campagne bestaat uit een serie filmpjes over Hilversumse ondernemers die de coronacrisis hebben aangegrepen om het roer (deels) om te gooien. Raadsleden van de VVD-fractie bezoeken de ondernemers en laten ze aan het woord. Zo vertelt Frank Loois van de Gulle Graef over wat zij allemaal aangepast hebben in verband met de coronacrisis. Van koken voor de zorg, afhalen en bezorgen, tot de maatregelen om de zaak op 1 juni weer open te kunnen doen. Fractiemedewerker Ellis Zeeuw van der Laan (die ook met de borreltas bezig is) ging langs bij Taberna Samen en fractievoorzitter Frits Vogel laat Baki Cinar van eetlokaal Baak aan het woord die de coronacrisis heeft aangegrepen om zich helemaal op Turkse specialiteiten te richten.

Haitske van de Linde: “Het is hartverwarmend om te zien hoe ondernemers in Hilversum alles in het werk stellen om het hoofd boven water te houden. Met beide acties proberen we zoveel mogelijk die strijd te ondersteunen. Het voortbestaan van de Hilversumse ondernemers gaat ons echt aan het hart.”

Met enige regelmaat komen er nieuwe filmpjes in de serie #goedvoorbeeld bij. De oogst tot op heden kan je hier bekijken.

 

Ondernemers: ‘Ga niet bezuinigen, maar investeren!’

De medische coronacrisis is nu (tijdelijk?) uit het zicht. Nu staan de schijnwerpers volop gericht op de economische effecten. Het Stadsfonds Hilversum constateert dat de coronacrisis veel Hilversumse bedrijven hard heeft getroffen. Maar het Fonds stelt ook vast dat optimisme bij de ondernemers in de mediastad overheerst. Dat bleek uit een enquête onder ruim veertig midden- en klein bedrijven en culturele ondernemers waarvan de resultaten begin juni werden gepubliceerd.

Samenwerken en buiten de gebaande paden denken zijn adviezen die door de ondervraagden worden gegeven als de vraag wordt gesteld “Wat heeft de crisis u geleerd?” De ondernemers doen natuurlijk ook een beroep op de inwoners om zoveel mogelijk lokaal te kopen. En ook de gemeente kan een steentje bijdragen: maak innovatie mogelijk door soepel om te gaan met geldende regels en zet geen rem op nieuwe ontwikkelingen. En er is ook een oproep, gericht aan de gemeente: ga niet bezuinigen, maar investeren.

Fractievoorzitter Frits Vogel: “De VVD heeft ondernemen en ondernemers hoog in het vaandel staan. Wij zullen er dan ook alles aan doen om Hilversumse ondernemers naar vermogen met raad en daad bij te staan. Minder regels en innovatie ondersteunen, daar kan ik mij helemaal in vinden.”

Tekst:
Klaas Pieter Rieksen
communicatie VVD Hilversum