Morgen (woensdag 10 februari) zal de commissie samenleving zich buigen over het initiatiefvoorstel van D66 Hilversum voor de realisatie van een wielerbaan op Sportpark Berestein voor wielervereniging GWC de Adelaar.

Aanleiding voor dit voorstel is dat volgens D’66 de begroting van de gemeente Hilversum bij het programma Sport ‘in beton gegoten’ is. Deze constatering is terecht. Er is weinig ruimte voor nieuwe initiatieven, doordat merendeel van het geld bestemd is voor meerjarig onderhoud van bestaande sportvoorzieningen.

De VVD Hilversum wil een uniform beleid voor nieuwe initiatieven van Hilversumse sportclubs en is dan ook groot voorstander van het sportinvesteringsfonds, zoals geopperd door wethouder Floris Voorink. Aan dit fonds leveren de gemeente, de sportclubs en bedrijven een bijdrage. Dit zodat er jaarlijks structureel geld beschikbaar komt voor nieuwe sportvoorzieningen. Een onafhankelijke Sportraad kan dan worden aangesteld om te bepalen welke initiatieven aanspraak kunnen maken op een bijdrage uit het investeringsfonds.

Onlangs heeft de wethouder de gemeenteraad via een wethoudersbrief geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot het sportinvesteringsfonds. Veel sportclubs zijn geïnteresseerd en de gesprekken zijn inmiddels gevorderd tot concreet onderzoek. Want tal van sportclubs spelen met nieuwe initiatieven, maar structureel geld ontbreekt tot op heden.

Nu moeten sportverenigingen met zulke wensen altijd langs de gemeenteraad om een financiële oplossing te kunnen realiseren. Zo ook GWC de Adelaar voor het aanleggen van een nieuw wielerparcours en aangrenzend clubhuis. De VVD heeft sinds afgelopen september samen met de Adelaar gekeken naar een financiële oplossing. Bij aanvang van deze gesprekken was er nog sprake van een subsidie van 100.000 euro van de provincie ten behoeve van breedtesport- en topaccomodaties. Nu deze subsidie, spijtig genoeg, niet doorgaat vindt de VVD Hilversum een aparte financiële oplossing zoals aangedragen door D’66 niet te verkopen aan andere Hilversumse sportclubs.

De VVD Hilversum is van mening dat de gemeenteraad niet moet willen beslissen welke sportclubs wél en geen geld krijgen voor nieuwe initiatieven. Een sportinvesteringsfonds met door de VVD eerder aangegeven onafhankelijke Sportraad biedt uitkomst. De VVD onderschrijft dan ook het beleid van de wethouder en is verheugd te zien dat hij zich hard maakt om het nieuw op te richten investeringsfonds voor de sport zo snel mogelijk te kunnen starten!

Freek Reijmerink
Raadslid VVD Hilversum