De gemeenteraad van Hilversum heeft gediscussieerd over de nieuwbouw van de Hilfertsheem-Beatrix en de Da Costa school in Hilversum Noord. Al meer dan tien (!) jaar wordt in de Hilversumse politiek gesproken over deze nieuwbouwplannen en eindelijk lijkt het erop dat woorden in daden omgezet gaan worden. De VVD is hier bijzonder blij mee, om meerdere redenen!

In de eerste plaats is de nieuwbouw van deze scholen in Hilversum Noord gewoonweg heel hard nodig. Het achterstallig onderhoud van de gebouwen is enorm en door het steeds maar uitstellen van de besluitvorming is de huidige staat van de gebouwen niet langer acceptabel. Goed onderwijs is cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen en staat of valt bij een inspirerende, moderne en goed toegeruste omgeving. En die gaat er nu dus eindelijk komen! Het ontwerp van de nieuwe scholen is prachtig en past eigenlijk geheel in de Hilversumse traditie van mooie, onderscheidende schoolgebouwen. Het is dus erg goed nieuws voor alle leerlingen en docenten van beide scholen dat zij, als alles goed gaat, in 2015 naar een prachtig nieuw pand gaan verhuizen!

De tweede reden dat de VVD zo blij is met de nieuwe plannen, is de manier waarop dit ontwerp tot stand is gekomen. De oorspronkelijke plannen op deze locatie aan de Lieven de Keylaan in Hilversum Noord waren namelijk radicaal anders. Een torenhoog, gigantisch woon-zorg-onderwijscomplex leek één van de vele megalomane landmarks van het vorige college te worden, maar stuitte terecht op grote bezwaren van de buurt, die het enorme plan als een grote bedreiging voor de leefbaarheid zag. Hoewel het zonde is van het vele belastinggeld dat aan dit oorspronkelijke plan is uitgegeven, stemt het de VVD tevreden dat er nu een veel beter plan ligt, dat niet zo schreeuwerig is en veel minder inbreuk pleegt op leefbaarheid van de buurt.

Het is goed te zien dat de nieuwe plannen gelukkig in veel betere afstemming met de buurt zijn gemaakt. De buurtvereniging BIK, die zich al jarenlang op bewonderenswaardige wijze heeft ingezet voor een mooi, voor de buurt acceptabel plan, de schoolbesturen en de architect hebben zeer constructief overleg gevoerd, met dit fraaie ontwerp als resultaat. Vereniging BIK heeft nog wel enkele laatste vraagtekens bij het groen rondom de school en vooral de verkeersveiligheid.

De VVD vindt dit terechte zorgpunten en zal het college dan ook nauwgezet volgen in het oplossen van deze laatste bezwaren. Wij hebben er vertrouwen in dat deze punten snel en adequaat worden opgelost, waarna eindelijk een start gemaakt kan worden met het bouwen van de nieuwe scholen. Want dat is hard nodig!