Sinds 2007 ondervinden de bewoners van het Ooievaarplein aanhoudende overlast van jongerengroepen. Sommige bewoners zijn uiteindelijk zelfs verhuisd. Stenen door de ruit, intimidatie, urineren in de brievenbus en brandstichting zijn incidenten die het Ooievaarplein regelmatig negatief in het nieuws brengen.

Burgemeester Broertjes ging in gesprek met de bewoners en de overlastgevende jongeren en intensiveerde de integrale aanpak. Gisteren legde hij het voornemen voor om die aanpak uit te breiden met tijdelijk cameratoezicht aan raadsleden in de commissie Economie en Bestuur.

Ter voorbereiding op de behandeling in de commissie bracht ik als VVD raadslid een bezoek aan het Ooievaarplein en sprak met verschillende bewoners en de wijkagent. De anekdote van een bewoonster die met haar kleinkind aan de vijver op het Ooievaarplein zat liet mij niet los. ”Recent waren er nieuwe plantjes rond de vijver geplaatst en de bewoners stonden daaromheen met elkaar in gesprek. Jongens uit de groep trokken de nieuwe plantjes onder de ogen van de bewoners uit de vijver en gooiden die weg. Er was geen bewoner die ze daarop durfde aan te spreken.” Gisteren in de commissie heb ik die anekdote letterlijk aangehaald om duidelijk te maken dat het hier niet gaat om een simpel geval van overlast veroorzakende jongeren.

Om die reden steunde ik namens de VVD gisteren in de commissie de inzet van camera’s op het Ooievaarplein. Niet zozeer om de preventieve werking maar om de bewoners te steunen, die notabene zelf om de camera’s hebben gevraagd. Zij durven de jongeren al lang niet meer aan te spreken en doen niet langer aangifte uit angst voor repressailles.

Maar vooralsnog komen de camera’s er niet. Broertjes is verzocht om eerst duidelijker te maken hoe en of de inzet van camera’s samenhangt met de integrale aanpak of het middel juist is en of er geen verplaatsingseffecten optreden.
Op zich allemaal valide punten maar de teleurstelling onder de bewoners van het Ooievaarplein zal er niet minder om zijn. Juist nu kan de politiek laten zien dat zij, geheel in de geest van het raadsakkoord, in verbinding met de inwoners kan handelen. Dat mag niet te lang duren want het is volstrekt onacceptabel dat een groep jongeren op het Ooievaarplein de baas lijkt te zijn.

Een lichtpuntje tenslotte. De wijkagent die volgens de bewoners zijn uiterste best doet om de problematiek aan te pakken vertelde mij dat de ouders van de jongeren zich bereid hebben verklaard om toezicht te houden op het plein. Een aanbod dat de VVD graag verzilverd ziet. Het betrekken van de ouders is cruciaal. Namens de VVD zal ik de komende tijd de situatie op het Ooievaarplein scherp blijven volgen. In het belang van de bewoners en de geloofwaardigheid van de politiek.

Ruud Verkuijlen