Nu het nieuwe college van Hilversum al weer twee weken energiek aan de slag is gegaan met het nieuwe coalitieakkoord, breekt voor de nieuwe raad zelf ook een belangrijke tijd aan, na alle verkiezings- en onderhandelingskoorts. En die periode begint met de jaarrekening over 2013, het verslag waarin het college verantwoording aflegt over het gevoerde beleid in dat jaar. De VVD is blij dat de jaarrekening 2013 duidelijk maakt dat de positieve financiële trend van de afgelopen jaren wordt voortgezet!

Het beeld van de jaarrekening over 2013 is erg positief. Niet alleen is sprake van een zeer fors overschot (8,1 miljoen euro), daarnaast nemen de reserves toe en dalen de schulden. De VVD is erg blij dat de schulden van Hilversum de weg naar beneden hebben gevonden en zal zich blijven inzetten om deze gunstige trend vast te houden.

Hoewel wij ook de komende vier jaar de Hilversumse financiën weer uiterst kritisch zullen blijven volgen, is het wel goed te constateren dat er inmiddels beperkte ruimte is ontstaan – door het grote overschot van 2013 – een aantal noodzakelijke investeringen te doen. Zo kan het college niet alleen haar voornemen de reserve voor de invoeringskosten van de decentralisaties van het sociaal domein te verhogen daadwerkelijk gaan uitvoeren, maar kan wat de VVD betreft ook een start gemaakt worden met het vormen van een reserve voor de uitvoering van de centrumvisie.

Hoewel uit de zogenaamde risicoparagraaf blijkt dat de risico’s op de grondexploitaties, waaronder het project Anna’s Hoeve, opnieuw zijn afgenomen, heeft de VVD fractie op dit gebied nog wel één grote zorg en dat betreft de claim van UPC over de kabelgelden. Hoewel de financiële gevolgen nog niet bekend zijn, is de kans wel aanwezig dat Hilversum hier tegen een flink financieel probleem aan kan lopen. Wij hopen uiteraard dat het meevalt, maar horen wel graag snel van het college wat de status is van dit dossier.

Niettemin is ook de jaarrekening 2013 opnieuw een stap in de goede richting naar een financieel gezonder Hilversum.

Arno Scheepers