Naar aanleiding van de vele positieve reacties op het VVD centrumplan in maart dit jaar hebben wij onze campagnewinkel aan het ‘C&A plein’ na de verkiezingen op een aantal zaterdagmiddagen open gehouden om met inwoners in gesprek te gaan over het centrum. Vele VVD vrijwilligers hebben dit met hun inzet mede mogelijk gemaakt. Nu de winkel onlangs is gesloten om weer plaats te gaan maken voor een echte winkel, maken we de balans op.

Veel bezoekers kwamen langs om een gedrukt exemplaar van onze visie op te halen en hun input te geven op de plannen, deze opkomst is volgens ons mede te danken aan de uitgebreide en positieve berichtgeving over onze plannen en de drukbezochte verkiezingsavond over dit onderwerp (zie foto). Het waren zowel centrumbewoners, pandeigenaren, winkeliers en vele andere Hilversummers die binnen kwamen gelopen. We hadden grote geplastificeerde kaarten van het centrum aan de muur hangen waarop met gele Post-It briefjes of whiteboard stiften ideeën en wensen ingetekend konden worden.

Allerlei ideeën
Een greep uit de vele, vaak goede, ideeën die we, naast alle steunbetuigingen voor onze plannen, binnenkregen:

• Muziektent slopen
• Speelfontein/“Bedriegertjes” in het centrum
• Dudokmonument terug op “C&A Plein”
• Beachvolleybal terug op de Kerkbrink
• Fietspad rechterzijde ’s Gravelandseweg stoeprand verlagen voor doorgaand fietsverkeer
• Muziektent verplaatsen naar Aloysiuspark
• IJsbaan Kerkbrink
• Meer groen in het centrum, grasveld
• Oorlogsmonument in centrum
• Bussumersteeg voor fietsparkeren en auto’s naar naastgelegen P-garage Noordse Bosje
• Terrassen op de Kerkbrink
• Walk of Fame in het centrum
• Meer bankjes
• Kerk aan Kerkbrink meer bij het plein betrekken
• Beeldscherm Gooise Brink voor centrumpromotie/evenementen
• Muziektent verplaatsen naar Langgwenst
• Kunstroutes
• Kinderspeelplaats in het centrum
• Beeld & Geluid/VVV pop up store
• De Glazen Kooi naar vernieuwde Langgewenst halen
• Achterzijde toren Leeuwenstraat beschilderen
• Citymarketing
• Waterelement/fontein marktplein
• Beeldscherm boven Xenos kop Leeuwenstraat
• Nieuwe bioscoop benutten voor feestelijke premières tv programma’s
• ‘De smaak van groen’; centrum voor gezonde voeding, welzijn en zorg
• Gebruik Dudok meubelstijl (Raadhuis) voor straatmeubilair

Ik denk mee over wat er beter kan in Hilversum, mam!
Dat er van alles binnen komt lopen in een politieke pop-up store is te verwachten. Maar toen er een jongetje van zo’n tien jaar oud binnen kwam lopen, dachten we echt dat hij verdwaald was. Op de vraag ‘kunnen we je ergens mee helpen?’ zei hij “Ik wil graag meer weten over wat jullie nu eigenlijk doen en waarvoor deze winkel is”. Verrast door zijn interesse vertelden wij enthousiast over de centrumvisie van de VVD.

“Dus ik mag ook gewoon meedenken over het centrum?” Het jongetje stond gebogen over de kaart van Hilversum en zei: “We zouden een oorlogsmonument moeten hebben in het centrum waar iedereen langs loopt. We mogen niet vergeten dat er heel veel mensen voor ons gevochten hebben. En een skatepark. Maar wel een grote. Want dan kunnen we ook meedoen met regionale wedstrijden en dat trekt ook weer mensen naar Hilversum. En er mag ook wel meer groen in het centrum. Nu is er bijna alleen maar steen”. Op dat moment komt zijn moeder binnen lopen; “Daar ben je! Ik was je al kwijt. Wat doe je hier?” “Ik denk mee over wat er beter kan in Hilversum, mam!”

Joost van Gilse