De veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek beschikt over een eigen multidisciplinair oefencentrum. Eind 2015 loopt de bruikleenovereenkomst van de huidige locatie bij de provincie af. De vraag ligt nu voor of het oefencentrum behouden kan worden door het te verhuizen naar een andere locatie. Dat vraagt om investeringen en commerciële activiteiten om de exploitatie sluitend te krijgen.

De VVD ziet de toegevoegde waarde die een eigen oefencentrum op bepaalde punten kan hebben, maar is gezien de financiële risico’s bijzonder terughoudend over dit specifieke plan. Ook de beperkte democratische invloed die de gemeenteraden op de Veiligheidsregio hebben, speelt daarbij een rol. Formeel passeren er jaarlijks drie onderwerpen die de gemeenteraad de gelegenheid geven om die invloed uit te oefenen door middel van een zienswijze, namelijk: de begroting, het beleidsplan en het risicoprofiel. De burgemeesters die samen het bestuur van de Veiligheidsregio vormen zijn echter niet verplicht om deze zienswijze over te nemen. Overigens maakt iedere gemeenteraad afzonderlijk haar eigen afweging en worden er verschillende zienswijzen aan het bestuur worden voorgelegd. Niet verwonderlijk dat de Veiligheidsregio democratisch op afstand van de gemeenteraden staat.

Op die afstand wordt nu voorgesteld een BV op te richten die het oefencentrum in staat moet stellen om door middel van commerciële activiteiten een substantieel deel van de exploitatielasten te realiseren. De VVD ziet die commerciële activiteiten niet als de kerntaak van de overheid. Ondernemen met belastinggeld leidt tot een preferente positie op de vrije markt. Financiële tegenvallers worden immers door de belastingbetaler gedragen. De fundamentele vraag is of de overheid wel een eerlijke concurrent voor marktpartijen kan zijn. Ook wanneer leningen tegen hetzelfde rentetarief als voor de markt worden afgesloten blijft de positie ongelijk. Geen commerciële partij kan beschikken over dezelfde financiële zekerstelling die in dit geval een lokale overheid kan geven.

De wetgever heeft daarom in de mededingingswet voor de overheid als marktpartij een aantal gedragsregels opgenomen. Zo moeten alle integrale kosten doorberekend worden, mogen overheden hun eigen overheidsbedrijven niet bevoordelen boven concurrerende partijen, mag informatie uit gemeentelijke basisregistraties niet voor bijvoorbeeld een commerciële mailing gebruikt worden en mogen niet dezelfde personen betrokken zijn bij de bestuurlijke en economische activiteiten.

Een ander substantieel deel van de exploitatielasten moet worden gedekt door een meerjarige opdracht van de Veiligheidsregio Utrecht om te trainen op oefencentrum Crailo. Op moment van schrijven is door de veiligheidsregio Utrecht nog geen garantie afgegeven.

Zaak dus om niet verblind te raken door de ambitie om een eigen trainingscentrum, hoe mooi en verleidelijk ook, kostte wat het kost te behouden. Financiële risico’s voor de inwoners van de veiligheidsregio en die van Hilversum in het bijzonder dienen daarbij te worden vermeden. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een commerciële partij het oefencentrum te laten exploiteren en het financieel risico daar te beleggen. Nog los van de vraag of de grondprijs niet leidt tot onevenredig hoge investeringen.

De VVD zal de ontwikkelingen rond het oefencentrum nauwgezet blijven volgen.

Ruud Verkuijlen
Raadslid VVD Hilversum

Naar aanleiding van dit bericht is tevens een stuk in de Gooi & Eemlander verschenen. Dit kunt u lezen op de website van de krant.