Afval wordt steeds minder als afval gezien. Al jarenlang wordt afval in Nederland gescheiden. Waar dat 20 jaar geleden eigenlijk alleen gebeurde met glas en plastic flessen, wordt tegenwoordig ook papier, blik en in toenemende mate plastic gescheiden ingezameld met als doel deze materialen te recyclen. Ineens is dan geen sprake meer van afval, maar van nieuwe grondstof. Een uitstekende ontwikkeling.

De afgelopen jaren is vooral het gescheiden inzamelen van plastic sterk gegroeid, ook in Hilversum. Het plastic kan ofwel in zakken eens per maand aan de straat worden gezet of kan in containers worden gegooid.

De VVD fractie is erg blij met het feit dat er meer en meer gerecycled wordt. Immers, er komt steeds minder afval in de natuur en daarnaast levert het materiaal dat gerecycled wordt geld op, wat de afvalinzameling goedkoper maakt. Het mes snijdt dus mooi aan twee kanten.

Nu is het de raadsleden Freek Reijmerink en Arno Scheepers opgevallen dat plastic afval, na papier, glas en GFT de vierde categorie afval in Nederland, nog niet zo praktisch en efficiënt ingezameld wordt als de andere soorten. “Het in zakken op straat zetten van het plastic afval leidt ondanks allerlei goed bedoelde oplossingen toch vaak tot rotzooi en het wegbrengen naar de centrale containers zoals bij Seinhorst is bij grote hoeveelheden ook alles behalve handig”, aldus Scheepers. Daarom pleiten de twee VVD’ers ervoor de mogelijkheden te onderzoeken om ook voor plasticafval een eigen kliko in te voeren in Hilversum. Freek Reijmerink geeft aan: “Veel mensen bewaren plasticafval nu in de losse plastic zakken. Een kleine aparte container is dan veel handiger. Bovendien wordt veel plastic nu nog in de grijze container gedaan, die kan dan wellicht in formaat afnemen zodat er geen gebrek aan ruimte ontstaat. Het moet natuurlijk wel voor iedereen toegankelijk zijn.”

In de eerste commissievergadering na de vakantie heeft de VVD fractie de verantwoordelijk wethouder Van Vroonhoven gevraagd of zij wat voelt voor de suggestie van de VVD en of zij mogelijkheden ziet hier onderzoek naar te doen. De VVD was erg te spreken over haar reactie. Arno Scheepers: “Wethouder Van Vroonhoven reageerde heel enthousiast en was al op de hoogte van een aantal andere gemeenten dat dit heeft ingevoerd, zoals Almere. Ze heeft toegezegd hier onderzoek naar te gaan doen, waar we erg blij mee zijn!”

De VVD is zeer benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek en hoopt dat hiermee een nieuwe stap naar een duurzamer Hilversum kan worden gemaakt!

Arno Scheepers
Freek Reijmerink

Lees ook het artikel op de website van de Gooi en Eemlander.