De nieuwbouw van sportvereniging HSV Wasmeer zorgt voor hoofdbrekens. Het oude clubhuis, dat dateert uit 1957, heeft zijn beste tijd gehad. De beoogde nieuwbouw van de sportvereniging Wasmeer zou ongeveer 1,3 miljoen euro exclusief btw gaan kosten. Van dit bedrag heeft de gemeente Hilversum 1 miljoen euro toegezegd. Het resterende bedrag van ongeveer 300 duizend euro zou door de vereniging zelf worden bijgedragen en de btw zou teruggekregen worden.

Er is echter een probleem ontstaan. Door veranderende wetgeving wordt de btw-verrekening die de vereniging verwachtte te kunnen toepassen (via de stichting voor de nieuwbouw van Wasmeer) in eerste instantie door de belastingdienst geblokkeerd. Hierdoor verandert het financiële plaatje aanzienlijk. De vereniging verwachtte dat over het totale bedrag van 1,3 miljoen euro de btw verrekenbaar zou zijn. In het nieuwe geval moet de sportvereniging echter 21 procent btw betalen over de geplande 1,3 miljoen euro, wat een financiële misrekening van 273 duizend euro met zich meebrengt.

Dit is begrijpelijkerwijs een ontzettende tegenvaller voor HSV Wasmeer, maar de VVD Hilversum kan zich niet vinden in het beroep op compensatie dat de vereniging vervolgens op de gemeente doet. De vereniging betoogt dat de gemeente ‘nog wel geld heeft in een potje sport’. De VVD Hilversum vindt dit geen steekhoudend argument en deelt met dit standpunt de mening van wethouder Voorink.

De VVD Hilversum heeft sport hoog in het vaandel staan en onderkent het belang van een sportieve levensstijl. De ontstane financiële situatie rondom de nieuwbouw is een tegenvaller en wij kunnen ons de gevoelens van sportvereniging Wasmeer voorstellen. Het zonder meer nog eens duizenden euro’s extra toekennen bovenop de eerdere bijdrage van 1 miljoen euro, zou echter ongelijke verhoudingen creëren onder alle sportverenigingen in Hilversum, aangezien elke Hilversumse sportclub wel een extra bijdrage zou willen ontvangen. Daarnaast zijn wij van mening dat eventueel budget voor sport dat de gemeente beschikbaar heeft, primair besteed zou moeten worden aan sport-gerelateerde zaken die daadwerkelijk mensen aan het bewegen krijgen in plaats van het faciliteren van nieuwe accommodaties.

In afwachting van het oordeel van de belastingdienst over de te hanteren fiscale constructie, is het verstandig als Wasmeer nadenkt over een alternatieve oplossing, zodat men voorbereid is indien het oordeel van de fiscus negatief uitpakt. En binnen haar mogelijkheden kan de gemeente de vereniging daarbij uiteraard bijstaan. Bijvoorbeeld door het onder gunstige voorwaarden lenen van het resterende bedrag mogelijk te maken, via het waarborgfonds voor de sport. Daarnaast zou HSV Wasmeer creatief aan de slag kunnen gaan met het binnenhalen van extra gelden. Of er zou gekeken kunnen worden naar de mogelijkheid tot het versoberen van de nieuwbouw.

Dit alles om uiteindelijk de nieuwe accommodatie te kunnen realiseren voor sportvereniging HSV Wasmeer. Want dat is de gewenste uitkomst van alle partijen. Het eenvoudigweg neerleggen van de rekening bij de gemeente kan echter niet op de steun van de VVD rekenen.

Freek Reijmerink