Afgelopen zondag vond de elfde editie van de Spieren voor Spieren Cityrun plaats. Ik liep alweer voor de vierde keer mee, in een team met andere rennende raadsleden. Ook dit jaar was het weer geweldig. De weersomstandigheden waren niet denderend, maar de sfeer des te meer!

De Spieren voor Spieren cityrun blijft voor mij een inspirerend evenement, in de eerste plaats natuurlijk omdat het geen gewone hardloopwedstrijd is waarin je als deelnemer alleen voor jezelf rent, maar juist omdat je ook een kleine bijdrage levert om het leven van de kinderen met een spierziekte in Nederland iets te verbeteren. Hoewel het heel verleidelijk is volledig op te gaan in de race, is het toch goed je even te realiseren dat het dus niet vanzelfsprekend is dat je gewoon lekker een stuk kan gaan rennen… Des te meer reden je gelukkig te prijzen dat je mee kan doen.

Naast het goede doel van de Spieren voor Spieren Cityrun, is het mooie van deze hardloopwedstrijd – nog even afgezien van het feit dat het gewoon erg leuk is door je eigen woonplaats te lopen – dat de Cityrun zelf een inspirerende werking heeft op veel mensen. Al maanden zie je steeds meer hardlopers in en om Hilversum. Dat zo veel mensen van alle leeftijden massaal aan het sporten zijn is leuk om te zien, daarnaast is het ook nog eens heel gezond.

Vorig jaar schreef ik ook al dat de Cityrun heel goed is voor Hilversum: Er komen heel veel mensen naar Hilversum toe, dat door de enorm goede sfeer, de super strakke organisatie en de inzet van vele vrijwilligers stevig op de kaart wordt gezet. Wat mij betreft smaken evenementen als de Spieren voor Spieren Cityrun dan ook naar meer: Meer sportevenementen, meer muziekevenementen en meer culturele evenementen. Met het Top 2000 evenement en Rondje 35 heeft Hilversum laten zien veel diversiteit en potentie te hebben op dit gebied, maar naar mijn mening is dit pas het begin. De vorige raad heeft als één van haar laatste wapenfeiten het college verzocht een evenementenbeleid te gaan maken. Voor het nieuwe college is dit natuurlijk een uitgelezen kans Hilversum en het centrum niet alleen mooier, maar ook levendiger te maken!

Arno